Onzekerheden

Het effect van beperkende overtuigingen en onzekerheden.

Dagelijks staan we in het leven voor beslissingen die we moeten nemen. Jouw overtuigingen en onzekerheden hebben een groot aandeel bij het maken van beslissingen. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? Hoe zorg je ervoor dat de beperkende overtuigingen of onzekerheden niet de overhand krijgen in jouw leven? Uiteraard vertel ik je hier graag meer over.

 

Wat zijn overtuigingen en onzekerheden

Om te weten welke impact een overtuiging of onzekerheid op jouw leven heeft, moeten we eerst een stap terug doen. Wat is de definitie van een overtuiging of onzekerheid? Niets heeft van zichzelf een betekenis, behalve datgene wat je er zelf aan geeft. Een overtuiging is een conclusie die bewust maar ook onbewust wordt getrokken op basis van gebeurtenissen en ervaring. Onzekerheid is een emotie, die in het verlengstuk van angst ligt.

 

Hoe ontstaan overtuigingen en onzekerheden

Vaak ontstaan de beperkende overtuigingen en onzekerheden al op jonge leeftijd. Denk bijvoorbeeld aan de positieve en negatieve opmerkingen die je ontving van bijvoorbeeld je ouders of een docent op school. Deze overtuigingen vormen voor jou de waarheid, op basis hiervan trek je bepaalde conclusies. Zowel overtuigingen als onzekerheden zijn dus begrippen die wij een betekenis geven vanuit ons verleden. Zo bekrachtig je ze keer op keer. Dit beïnvloedt dus je toekomstige beslissingen, je loopt dan steeds vast. Het is net een vicieuze cirkel.

 

Hoe ga je om met onzekerheden of beperkende overtuigingen?

Wanneer je onzeker bent of een beperkende overtuiging hebt, is het belangrijk om te identificeren welke steeds terugkerende beperkende opvatting jou aanstuurt. Het zijn de herhalende gedachte, vaak kort van aard, die stellig, oordelend of generaliserend zijn, zoals bijvoorbeeld;

  • Ik kan het niet
  • Ik ben niet goed genoeg, anderen zijn veel beter
  • Ik moet zeker weten dat ik de goede keus maak
  • Ik mag geen fouten maken

 

Beperkende overtuigingen maken jou tot een slachtoffer. Je neemt namelijk geen verantwoordelijkheid voor de situatie waar je in zit. Het bekende voelt comfortabel en nodigt niet uit tot verandering. Beperkende overtuigingen en angsten overwinnen begint met bewustwording. Op het moment dat je zelfbewust bent van de beperkende overtuiging of onzekerheid kun je de regie in handen nemen.

 

Oefening voor het ombuigen van beperkende overtuigingen of onzekerheden:

Schrijf de overtuigingen of onzekerheden op die jou belemmeren in de huidige situatie. Vervolgens werk je de volgende vragen uit:

  • Welk voordeel heb je door jezelf vasthouden aan deze overtuigingen?
  • Wie of wat zou je zijn zonder deze overtuigingen?
  • Buig alle beperkende overtuigingen nu om naar versterkende gedachtes. Dit doe je door bijvoorbeeld door tegenover de gedachte “Ik ben niet goed genoeg” de versterkende gedachte “Ik accepteer mezelf volledig zoals ik ben” te zetten, enzovoort. Kies de overtuigingen die je steunen, geruststellen en de keuzemogelijkheden vergroten.

Herhaal deze oefening minimaal elke dag, 2x een week lang. Zodra je je bewust bent van je beperkende overtuigingen, dan gaat je gevoel veranderen en zo ook je gedrag. En zodra je dit inzichtelijk hebt voor jezelf is er al een verandering in beweging gebracht.

 

En nu?

Je weet nu wat onzekerheden en beperkende overtuigingen zijn en hoe je deze kan ombuigen. Nu is het interessant om eens een moment voor jezelf te pakken. Met welke beperkende overtuigingen en onzekerheden worstel jij? Welke onzekerheden kan je voor jezelf opheffen door de bovenstaande oefening toe te passen? Kom je hier zelf niet uit? Uiteraard help ik je graag als begeleidende coach. Twijfel niet en neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek.

Deel dit artikel

× Chat