Disney

De Disney Methode, een coachmodel dat mij veel heeft gebracht.

Je ziet kansen en mogelijkheden, je hebt ideeën en wilt ze waar maken. Helaas blijven veel van deze ideeën enkel een “gedachte” en loop je vast in de uitvoering. Herkenbaar? Hoe zou het zijn als ieder idee wat je had wel mogelijk zou zijn? Hoe zou dat er dan uitzien? In deze blog neem ik je graag mee naar de wonderen wereld van Disney, een coachmodel wat mij veel heeft gebracht.

 

Waar komt het vandaan?

Walt Disney, welbekend als maker van onder andere Mickey Mouse & Donald Duck, is iemand die van zijn dromen realiteit heeft gemaakt. Zijn successen hebben wereldwijd een flinke impact gehad. De Disney karakters als Bambi, Pinokkio en Assepoester zijn niet meer weg te denken uit deze wereld. Hoe hij dit heeft bereikt? Hij durfde te dromen, gaf de dromen een realistische kans op de wereld en was zelf de grootste criticus van zijn eigen ideeën. Dat maakte zijn creaties tot wereldwijde successen.

 

Wat is de Disney methode?

De Disney methode is een creativiteitstechniek waarmee je jouw dromen kan omzetten in realistische doelen. Door gebruik te maken van drie verschillende posities; de dromer, de realist en de criticus, bekijk je jouw droom vanuit drie verschillende perspectieven. Het helpt je ideeën testen, filteren en aanscherpen. Hieronder leg ik in een verkorte versie uit hoe dit werkt.

 

De drie posities

In de eerste positie telt alleen het idee. Je stelt jezelf op als dromer en laat jouw creativiteit de vrije loop. Alles kan en mag. Er zijn geen enkele belemmeringen of risico’s. Visualiseer jouw droom; wat je wilt doen, waarom je het wilt doen, wat je hierbij voelt, wat je toegevoegde waarde is en hoe het doel eruitziet als je jouw droom hebt bereikt. Wanneer je jouw idee helemaal uitgekristalliseerd hebt, neem dan een moment rust.

Vervolgens stap je in de tweede positie waarin je jezelf opstelt als realist. Je stelt jouw droom op de proef met realistische vragen. In deze fase ga je nog niet in op de mogelijke risico’s of beperkingen, maar ga je ervan uit dat jouw droom haalbaar is. Kan het worden uitgevoerd? Wat is er nodig om dit uit te voeren? Wie heb je hierbij nodig? Welk gedrag hoort hierbij? Wanneer de creatieve droom omgezet is naar een realistisch doel, neem dan opnieuw een moment rust voor jezelf.

Tot slot stap je in de derde en laatste positie; de criticus. In deze fase draai je jouw plan binnenstebuiten en controleer je het op risico’s en zwakheden. Je speelt de advocaat van de duivel en stel je kritische vragen aan jezelf. Wat ontbreekt er? Wat zijn mogelijke problemen? Levert het voldoende op? Wat heb ik eraan? Wees je ervan bewust dat je als criticus niet de dromer of realist bekritiseert maar enkel het doel.

Je kunt telkens alle drie de posities opnieuw innemen, totdat alle drie de posities tevreden zijn over het doel. Op deze manier zet je jouw creatieve droom om naar een realistisch doel met oog voor de mogelijkheden en belemmeringen.

 

Waarom dit één van mijn favoriete modellen is

Tijdens mij NLP-master kwam ik voor het eerst in aanraking met de Disney methode. Wat mij enorm trok aan dit model is dat een idee wat je opdoet niet enkel een idee of droom hoeft te blijven. Het stelt je in staat om vrij te dromen hoe jij het idee voor je ziet en te voelen hoe het zou zijn als het realiteit zou zijn. Je leert vervolgens het idee om te zetten naar een realistisch doel waar goed over nagedacht is vanuit verschillende perspectieven.

Het grootste praktijkvoorbeeld wat ik kan geven is mijn eigen coaching praktijk, ooit begonnen als een droom vlak na mijn NLP-master. Ik stelde mezelf toen de vraag; hoe zou het zijn als ik mijn eigen coaching praktijk had waarin ik mensen kan helpen het beste uit zichzelf te halen? Ik heb de Disney methode toegepast en sinds vorig jaar mijn droom weten te verwezenlijken: KentouCoaching.

 

En nu is het aan jou!

Met welke dromen loop jij al een tijdje rond? Hoe zou het zijn als je deze kan waarmaken? Waar loop je tegenaan en wat wil je oplossen? Met de Disney methode kan je jouw ideeën aan een test onderwerpen. Je hebt nu een sleutel om van een droom, een realiteit te maken. Nu is het aan jou om deze te gebruiken.

Deel dit artikel

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp
×

Powered by WhatsApp Chat

× Chat